Convocada vaga el 8 de març

Huelga-8-de-marzo

S’ha convocat una vaga general “per rebutjar la desigualtat i discriminació de les dones al mercat laboral” el 8 de març i té les següents conseqüències laborals i de seguretat social.

Presentada i registrada convocatòria de vaga pels sindicats, el 8 de març, Dia Internacional de la Dona, hi haurà vaga general, en principi de dues hores per torn, que es realitzarà de la següent forma:

• Per a jornades partides i continuades de matí: entre les 11:30 i les 13:30 hores.
  • Per a jornades continuades de tarda: entre les 16:00 i les 18:00 hores.
  • Per a jornades continuades de nit: en les primeres dues hores del torn.

Sense perjudici que aquests horaris s’adaptin a les circumstàncies de cada empresa o sector si fos necessari.

Ara bé, la vaga podrà ser de 24 hores, ja que està degudament convocada i és legal.

I en tot cas, atur parcial o vaga tot el dia, tindran les conseqüències legals de tota vaga d’aquestes característiques: suspensió del contracte, descomptes salarials i de Seguretat Social.

Inicialment ha estat convocada pel Moviment Feminista d’Espanya, i s’han sumat a ella diversos sindicats (CCOO, UGT, ÚS, CGT), més de 300 organitzacions socials de camps diversos i alguns partits polítics

Els moviments feministes són partidaris que solament participin dones, per donar major visibilitat a les reivindicacions, però res obsta al fet que la secundin.

Amb quin objectiu es convoca?

Bàsicament per rebutjar la desigualtat i discriminació de les dones al mercat laboral, especialment quant a salaris. Però també per rebutjar la cronificació de la desocupació femenina, la violència masclista i l’escassetat de mesures de protecció en tots els àmbits i les polítiques d’igualtat de gènere

Per exigir a les institucions democràtiques de l’Estat actuacions concretes que posin fi a l’explotació laboral i la violència que pateixen les dones.

Conseqüències laborals i de Seguretat Social de la vaga

L’exercici del dret de vaga està reconegut en l’article 37.2 de la Constitució i té conseqüències laborals i de Seguretat Social.

En primer lloc, el dret de vaga té un límit en els serveis mínims essencials que determina l’autoritat governativa en determinades empreses que presten serveis públics o de reconeguda i inajornable necessitat o quan concorrin circumstàncies d’especial gravetat, en interès de la comunitat. I els treballadors designats per prestar-los han de complir-los, sota pena de ser sancionats, fins i tot amb acomiadament.

El mateix que podran ser sancionats aquells treballadors vaguistes que impedeixin treballar o realitzar els serveis mínims a altres treballadors, organitzats en piquets. El que pot ser fins i tot objecte de condemna penal.

Vegem les conseqüències laborals de la vaga:

- La vaga legal no extingeix la relació laboral, sinó que la suspèn sense dret a reserva del lloc de treball, de manera que el treballador no treballa ni té dret al salari mentre exerceixi el dret.

A aquests efectes, s’entén com a salari el salari base, els complements, la part proporcional de pagues extraordinàries i de beneficis i la part proporcional dels descansos setmanals.

Els descomptes es plasmen en la nòmina corresponent a aquest mes -excepte la part proporcional de les pagues extres, que es descomptarà en el mes que es reporti-.

- El període de vaga es considera període de servei a l’efecte d’antiguitat, permisos o vacances, de manera que aquestes no es veuen alterades, i l’exercici del dret no pot originar per se sanció alguna, ni les absències al treball per aquest motiu es computen a l’efecte d’un acomiadament objectiu.

I les de Seguretat Social:

- El treballador en vaga legal roman en situació d’alta especial en la Seguretat Social, considerant-se en situació assimilada a la d’alta, de manera que se suspèn l’obligació de cotitzar per a ambdues parts i el treballador té la possibilitat de subscriure un conveni especial per completar les bases de cotització per incapacitat permanent, mort i supervivència, jubilació i serveis socials.

- Durant la vaga es cotitza pels salaris realment percebuts en funció del temps treballat el dia de vaga.

Les empreses hauran de comunicar, als seus assessors-gestors, la relació de treballadors que s’han acollit a la vaga, perquè el departament laboral realitzi els tràmits oportuns davant la seguretat social.

Per ampliar aquesta informació consulti amb Assessoria laboral