Convocatòria de vaga: 7 de febrer

convocatoria vaga

Presentada i registrada convocatòria pel proper dia 7 de febrer de 2019, els comentem, breument, les conseqüències laborals i de Seguretat Social d’aquesta:

Convocatòria de vaga del dia 7 de febrer: Conseqüències laborals i de Seguretat Social

Presentada i registrada convocatòria de vaga pel sindicat CSC Intersindical, pel proper dia 7 de febrer de 2019.

Conseqüències laborals i de Seguretat Social de la vaga

L’exercici del dret de vaga està reconegut en l’article 37.2 de la Constitució i té conseqüències laborals i de Seguretat Social.

En primer lloc, el dret de vaga té un límit en els serveis mínims essencials que determina l’autoritat governativa en determinades empreses que presten serveis públics o de reconeguda i inajornable necessitat o quan concorrin circumstàncies d’especial gravetat, en interès de la comunitat. I els treballadors designats per a prestar-los han de complir-los, sota pena de ser sancionats, fins i tot amb acomiadament.

El mateix que podran ser sancionats aquells treballadors vaguistes que impedeixin treballar o realitzar els serveis mínims a altres treballadors, organitzats en piquets. El que pot ser fins i tot objecte de condemna penal.

Conseqüències laborals de la vaga:

• La vaga legal no extingeix la relació laboral, sinó que la suspèn sense dret a reserva del lloc de treball, de manera que el treballador no treballa ni té dret al salari mentre exerceixi el dret

A aquest efecte, s’entén com a salari el salari base, els complements, la part proporcional de pagues extraordinàries i de beneficis i la part proporcional dels descansos setmanals.

Els descomptes es plasmen en la nòmina corresponent a aquest mes -excepte la part proporcional de les pagues extres, que es descomptarà en el mes que es reporti-.

• El període de vaga es considera període de servei a l’efecte d’antiguitat, permisos o vacances, de manera que aquestes no es veuen alterades, i l’exercici del dret no pot originar per se cap sanció, ni les absències al treball per aquest motiu es computen a l’efecte d’un acomiadament objectiu.

Conseqüències de Seguretat Social:

• El treballador en vaga legal roman en situació d’alta especial a la Seguretat Social, considerant-se en situació assimilada a la d’alta, de manera que se suspèn l’obligació de cotitzar per a totes dues parts i el treballador té la possibilitat de subscriure un conveni especial per a completar les bases de cotització per incapacitat permanent, mort i supervivència, jubilació i serveis socials.
  • Durant la vaga es cotitza pels salaris realment percebuts en funció del temps treballat el dia de vaga.

A aquesta fi, les empreses hauran de comunicar a GREMICAT, en les 24-48 hores següents, la relació de treballadors que s’han acollit a la vaga, perquè el departament laboral realitzi els tràmits oportuns davant la seguretat social.

Para ampliar esta información consulte con Asesoría laboral