Comentari a la resolució del TEAC, de 22 de novembre del 2017, respecte a l’IVA a repercutir i la retenció de l’IRPF en la cessió de vehicles als empleats per part de les empreses.
Va entendre la Inspecció que per determinar l’IVA a repercutir i ingressar per la cessió de l’ús de vehicles als empleats havia de valorar-se, no l’ús privat efectiu sinó la disponibilitat d’ús privat, igual que es va fer a l’efecte de retencions de l’IRPF per valorar la retribució en espècie.
En concret, la Inspecció va valorar aquesta disponibilitat d’ús privat considerant les hores de disponibilitat fora de la jornada laboral del Conveni Collectiu. El TEAC confirma el criteri de la Inspecció en base a consultes de la DGT (V0891-12), en la jurisprudència del TJUE i en sentències de l’Audiència Nacional (Sentencia nº 2202/2009, de 30 de juny de 2010); concloent en favor d’aplicar el mateix criteri en tots dos impostos i, a més, validant que la disponibilitat d’ús privat es faci a partir de la referida jornada laboral (sense distingir per categories laborals).
El TEAC estableix que la cessió de vehicles a empleats per part d’empreses com a part del seu paquet retributiu dóna lloc a l’existència d’operacions subjectes a l’IVA en tant que prestacions de serveis. L’IVA suportat per les empreses que així procedeixen és deduïble conforme als paràmetres generals de deducció de les empreses cedents. Criteri reiterat en RG 00/05634/2013 (20-10- 2016) i RG 00/04623/2014 (22-11-2017).
Per a la mesura de l’abast de l’operació cal tenir en compte la disponibilitat dels referits vehicles per als empleats i no únicament la seva utilització efectiva per a ús privat, com així s’infereix de la doctrina d’aquest mateix Tribunal i de la pròpia jurisprudència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (sentències de 26-9-1996, Enkler, assumpte C230/94, 21-3-2002, Kennemer Golf & Country Club, assumpte C-174/00, i 3-9-2015, Asparuhovo, assumpte C-463/14).
A aquests efectes, caldrà estar als elements de prova disponibles, conforme als quals caldrà determinar les hores en les quals, fora de les seves ocupacions laborals, l’empleat disposa del vehicle per a finalitats privades. Criteri reiterat en RG 00/04623/2014 (22-11-2017)
Per ampliar aquesta informació consulti amb Assessoria laboral