Aquest registre salarial haurà d’estar desagregat per sexe i distribuït per categories professionals.
El Reial decret llei 6/2019 d’1 de març que estableix l’obligatorietat per a tots els empresaris de portar un registre salarial desagregat per sexe i distribuït per categories professionals o llocs de treball iguals o d’igual valor, per a evitar la bretxa salarial entre homes i dones.
El govern amb aquesta mesura pretén combatre i erradicar la discriminació laboral en matèria de gènere, obligant les empreses a establir mesures determinants perquè homes i dones disposin de les mateixes condicions, salaris i oportunitats professionals
El registre ha de recollir salaris, complements salarials i percepcions extrasalarials. Aquestes xifres s’organitzen per sexes i categories, grups o llocs del mateix valor, és a dir, que comporten responsabilitats i capacitats semblants.
En els convenis col·lectius hi ha grups professionals que abasten llocs de treball molt diferents, per la qual cosa l’empresa és qui ha d’establir el criteri sobre el grup de llocs de treball que considera similars.
Qui han de fer el registre salarial?
Les empreses hauran d’abonar la mateixa retribució a aquelles persones treballadores que exerceixin treballs d’igual valor, els paràmetres del qual estan definits en la norma.
És important ressaltar que les empreses amb plantilles més estables poden permetre’s portar un registre de les seves dades menys freqüent. És en el cas d’empreses amb més variació en les quals s’han d’actualitzar les dades amb més freqüència.
Hem de tenir en compte que totes les empreses han de portar aquest registre salarial, independentment del nombre de treballadors.
Les persones treballadores tenen dret a accedir, a través de la representació legal dels treballadors en l’empresa, o si no a través d’ells mateixos, al registre salarial de la seva empresa.
Plantilles de menys de 50 treballadors:
Han de tenir registre salarial actualitzat i a disposició tant de la plantilla, a través del delegat sindical, com de les administracions públiques.
Plantilles de 50 i 250 treballadors:
Quan la mitjana de les retribucions als treballadors d’un sexe sigui superior als de l’altre en un 25% o més, prenent el conjunt de la massa salarial o la mitjana de les percepcions satisfetes, l’empresari haurà d’incloure en el Registre salarial una justificació que aquesta diferència respon a motius no relacionats amb el sexe de les persones treballadores.
Plantilles de 250 treballadors o més:
Les mesures de detecció i correcció d’una possible bretxa salarial per a aquest tipus d’empreses ja haurien d’incloure aquest registre, des d’abans de l’entrada en vigor del RD 6/2019.
L’incompliment que suposa el fet de no formalitzar un registre de salari desagregat per sexe suposaria una infracció de caràcter greu, podent implicar una sanció de en el seu grau mínim, de 626 a 6.250 euros. (art. 40 LLISOS), tenint en compte, a més, que els mateixos registres han d’estar a la disposició de la Inspecció de Treball si així ho requereixen.
Per a ampliar aquesta informació consulti amb Assessoria laboral