L’11 de gener de 2023 s’ha publicat en el BOE el Reial decret llei 1/2023, de 10 de gener, de mesures urgents en matèria d’incentius a la contractació laboral a partir de l’1 de setembre de 2023.
A l’hora de voler tramitar les bonificacions per contractació laboral indefinida, el beneficiari haurà de mantenir al destinatari de la mesura en situació d’alta, o assimilada a la d’alta, amb obligació de cotitzar almenys tres anys des de la data d’inici del contracte, transformació o incorporació bonificats.
L’11 de gener de 2023 s’ha publicat en el BOE el Reial decret llei 1/2023, de 10 de gener, de mesures urgents en matèria d’incentius a la contractació laboral a partir de l’1 de setembre de 2023.
La nova norma té per objecte regular els incentius destinats a promoure la contractació laboral, així com altres programes o mesures d’impuls i manteniment de l’ocupació estable i de qualitat finançats mitjançant bonificacions en les quotes de la Seguretat Social i per conceptes de recaptació conjunta, o desenvolupats mitjançant altres instruments de suport a l’ocupació.
La nova norma entrarà en vigor l’1 de setembre de 2023, amb algunes excepcions recollides en la seva disposició final tretzena (com és el cas de l’obligació de reintegrament d’ajudes per deslocalització, la revisió d’ofici en matèria d’actes d’enquadrament per incompliment de prescripcions legals o el règim de beneficis en cas d’ERTO o Mecanisme RED).
Un tema molt important a l’hora de voler tramitar les bonificacions per contractació laboral indefinida, inclosa la transformació de contractes previstos en la norma, és que el beneficiari haurà de mantenir al destinatari de la mesura en situació d’alta, o assimilada a la d’alta, amb obligació de cotitzar almenys tres anys des de la data d’inici del contracte, transformació o incorporació bonificats, i l’empresa ha de ser conscient que si incompleix aquest requisit de cotitzar almenys 3 anys des de l’inici del contracte, veurà retornar l’import bonificació amb el recàrrec corresponent, per la qual cosa ha de valorar abans de la contractació bonificada si vol o no acollir-se aquest incentiu.
PRINCIPALS MESURES EN MATÈRIA D’INCENTIUS A LA CONTRACTACIÓ LABORAL
La nova norma té per objecte regular els incentius destinats a promoure la contractació laboral, així com altres programes o mesures d’impuls i manteniment de l’ocupació estable i de qualitat finançats mitjançant bonificacions en les quotes de la Seguretat Social i per conceptes de recaptació conjunta, o desenvolupats mitjançant altres instruments de suport a l’ocupació.
A continuació, resumim les principals novetats i aspectes d’interès.
En relació amb les condicions generals de les mesures:
– La norma regula els requisits per a ser beneficiari, molt resumidament: no haver estat inhabilitat per a obtenir subvencions i ajudes públiques o exclòs de l’accés a les ajudes, subvencions, bonificacions i beneficis, trobar-se al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries, trobar-se al corrent en el compliment de les seves obligacions d’ingrés a la Seguretat Social o comptar amb el corresponent pla d’igualtat, en el cas de les empreses obligades a la seva implantació (que s’entendrà compliment amb la inscripció obligatòria en registre públic del pla).
– En les bonificacions a la contractació laboral indefinida, inclosa la transformació de contractes previstos en la norma, i per la incorporació, amb caràcter indefinit, com a persones sòcies treballadores o de treball en cooperatives i societats laborals, el beneficiari haurà de mantenir al destinatari de la mesura en situació d’alta, o assimilada a la d’alta, amb obligació de cotitzar almenys tres anys des de la data d’inici del contracte, transformació o incorporació bonificats.
– Es recull l’elenc de causes d’extinció en les quals, a l’efecte del compliment d’aquestes obligacions, no es tindran en compte les extincions de contractes, que inclouen, entre altres, els acomiadaments per causes objectives o disciplinaris que no hagin estat declarats o reconeguts com a improcedents, els acomiadaments col·lectius que no hagin estat declarats no ajustats a dret, l’expiració del temps convingut en cas de contractes formatius o de durada determinada o la finalització per fi de la crida d’empleats amb contracte fix-discontinu.
– L’incompliment de les obligacions de manteniment de l’alta determinarà la pèrdua del dret als corresponents beneficis amb obligació de reintegrament en els termes previstos en la norma.
– Respecte a les exclusions, els incentius a la contractació no s’aplicaran en una sèrie de supòsits, com les contractacions realitzades amb empleats que en els dotze mesos anteriors haguessin prestat serveis en la mateixa empresa mitjançant un contracte indefinit (o en els últims sis mesos mitjançant un contracte de durada determinada o un contracte formatiu) o treballadors que hagin estat baixa amb un contracte de treball indefinit per a un altre ocupador en un termini de tres mesos previs (excepte quan la finalització del contracte sigui per acomiadament reconegut o declarat improcedent, o per acomiadament col·lectiu).
Així mateix, les empreses que hagin extingit o extingeixin per acomiadament reconegut o declarat improcedent o per acomiadament col·lectiu contractes incentivats quedaran excloses per un període de dotze mesos dels incentius a la contractació (que es comptarà a partir del reconeixement o de la declaració d’improcedència o de l’extinció derivada de l’acomiadament col·lectiu). La citada exclusió afectarà un nombre de contractes igual al de les extincions produïdes.
La norma preveu les condicions, els requisits, els imports i els períodes del gaudi de les mesures. Les principals mesures són les següents:
– Bonificacions per la realització del contracte de formació en alternança, per la transformació en indefinits de contractes formatius i de relleu, per la contractació indefinida o la incorporació com a soci en la cooperativa o societat laboral de persones que realitzen formació pràctica en empreses, a la formació en alternança, o per la contractació de personal investigador sota la modalitat de contracte predoctoral.
– Bonificacions per a substitució per aturats de persones treballadores en determinats suposats, per cotització de treballadors substituïts durant les situacions de naixement i cura del menor, exercici corresponsable de la cura del menor lactant, risc durant l’embaràs i risc durant la lactància natural, en els supòsits de canvi de lloc de treball per risc durant l’embaràs o risc durant la lactància natural i en els supòsits de malaltia professional o per la contractació de dones víctimes de violència de gènere, de violències sexuals i de tràfic d’éssers humans i explotació sexual o laboral.
– Altres supòsits previstos en la norma són les bonificacions per: la contractació laboral de persones amb capacitat intel·lectual límit, empleats readmesos després de cessar en l’empresa per incapacitat permanent, per la contractació indefinida de persones en situació d’exclusió social i aturades de llarga durada o per la transformació en contractes fixos-discontinus de contractes temporals en el règim agrari, entre altres.
La norma també preveu altres instruments de suport a l’ocupació, com és la possibilitat que, la negociació col·lectiva inclogui compromisos de manteniment o l’increment de l’ocupació, conversió de contractes formatius o de relleu en indefinits o la millora de l’ocupació indefinida, o que el Govern estableixi mesures de foment de la implantació voluntària de plans d’igualtat.
Així mateix, les disposicions addicionals també recullen altres supòsits de bonificació, com, per exemple, per la contractació indefinida de persones joves amb baixa qualificació beneficiàries del Sistema Nacional de Garantia Juvenil, per la contractació de persones amb discapacitat, o en la cotització empresarial a la Seguretat Social del personal investigador.
INCENTIUS A LA CONTRACTACIÓ
Els incentius a la contractació a partir de l’1 de setembre de 2023 es focalitzen en els contractes indefinits celebrats amb persones d’atenció prioritària, així com en la transformació de determinats contractes temporals en indefinits. A manera de resum destaquen:
– Contractació indefinida de persones joves amb baixa qualificació beneficiàries del Sistema Nacional de Garantia Juvenil. La nova norma introdueix en la seva Disposició Addicional primera una bonificació de 275 euros, durant 3 anys per la contractació indefinida de persones joves inscrites en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil amb baixa qualificació.
– Readmissió de persones en cas d’IP: Es bonifiquen les readmissions de persones treballadores que haguessin cessat en l’empresa per incapacitat permanent total o absoluta per a millorar l’ocupabilitat d’aquest col·lectiu i es limiten als contractes indefinits i als supòsits en els quals la readmissió no obeeixi a un dret del treballador, límits que no estan contemplats en la regulació actual. També com a novetat, aquestes bonificacions s’estenen als supòsits de persones majors de 55 anys amb incapacitat permanent reincorporades a la seva empresa en una altra categoria, així com de persones majors d’aquesta edat que recuperen la seva capacitat i poguessin ser contractades per una altra empresa.
– Contractació de persones en situació d’exclusió social: La bonificació prevista en l’actualitat per la contractació indefinida de persones en situació d’exclusió social (55 €/mes) s’incrementa fins a 128 €/mes, igualant-se així a l’establerta per la contractació indefinida d’altres col·lectius vulnerables.
– Contractació de persones desocupades de llarga durada: La contractació indefinida de persones desocupades de llarga durada dona dret a una bonificació superior quan la persona contractada és dona (128 €/mes, en lloc de 110 €/mes). Aquesta major bonificació s’estén també a la contractació de persones tinguin 45 o més anys.
– Contracte de formació per a l’alternança. Respecte del contracte de formació en alternança estableix unes quanties de bonificació, en lloc de percentatges, equivalents a les quals resultarien d’aplicar el 75% a les quotes empresarials úniques previstes per a aquest contracte i el 100% en funció de la grandària de l’empresa. Les bonificacions previstes en l’actualitat per la formació en alternança permeten finançar tant costos de formació com costos de tutorització en l’empresa, limitant els primers a l’activitat formativa que, vinculada al citat contracte, es realitzi en l’àmbit laboral. En canvi, la bonificació per costos de tutorització seria aplicable a totes les empreses.
– Transformació en indefinits dels contractes formatius: Els beneficis en les quotes de la Seguretat Social prevists per la transformació en indefinits de contractes formatius també tenen novetats derivades de la unificació de la seva regulació i incrementen la seva quantia un 200% per a igualar-la a la prevista per la transformació en indefinit del contracte de formació en alternança. A més, igual que es fa amb la bonificació per transformació del contracte de relleu, s’elimina de la norma que només puguin beneficiar-se d’aquesta bonificació les empreses amb menys de 50 treballadors en alta, com succeeix actualment.
– Contractació indefinida de persones amb capacitat intel·lectual límit: La contractació indefinida de persones amb capacitat intel·lectual límit donarà dret a una bonificació en la cotització de 128 euros/mes durant quatre anys.
– Contractació de dones víctimes de violència de gènere, de violències sexuals i de tràfic d’éssers humans: La contractació indefinida de dones que tinguin acreditada la condició de víctimes de violència de gènere, de violències sexuals o de tràfic d’éssers humans, d’explotació sexual o d’explotació laboral, i dones en contextos de prostitució donarà dret a una bonificació en la cotització de 128 euros/mes durant quatre anys.
– Economia social i sectors: S’estableixen bonificacions per la incorporació de persones treballadores desocupades com a sòcies treballadores o de treball a cooperatives i societats laborals. Es presta especial atenció a les persones joves menors de 30 anys, o persones menors de 35 anys amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33 per cent.
– Conciliació familiar: a) Contractes de durada determinada que se celebrin amb persones joves aturades per a substitució de persones treballadores en determinats suposats; b) Bonificacions en la cotització de les persones treballadores substituïdes durant les situacions de naixement i cura del menor o la menor, exercici corresponsable en la cura del menor o de la menor lactant, risc durant l’embaràs i risc durant la lactància natural; c) Suposats de canvi de lloc de treball per risc durant l’embaràs o durant la lactància natural, així com suposats de malaltia professional.
Per a ampliar aquesta informació consulti amb Assessoria laboralEs fa necessari que totes les empreses disposin d’un protocol per a la prevenció i actuació enfront de qualsevol tipus d’assetjament per a prevenir, sensibilitzar i, en el seu cas, atallar amb totes les garanties aquestes formes de violència i discriminació en l’àmbit laboral.
El passat 14 de juliol de 2022 va entrar en vigor la Llei 15/2022, de 12 de juliol, integral per a la igualtat de tracte i la no discriminació (publicada en el BOE de 13 de julio).
Aquesta nova Llei té per objectiu prevenir i erradicar qualsevol forma de discriminació i protegir de manera efectiva a les víctimes en tots els àmbits de la societat, incloent també l’àmbit laboral. Segons l’exposició de motius de la Llei, es tracta de transposar de manera més adequada els objectius i fins de les Directives 2000/43/CE i 2000/78/CE, així com incorporar una certa jurisprudència constitucional sobre l’article 14 de la Constitució Espanyola (CE).
Una de les novetats més rellevants en matèria de treball per compte d’altri, seguint la pauta normativa de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, és l’obligació de les empreses, amb independència del nombre de treballadors que tinguin, de disposar i aplicar instruments per a detectar, prevenir i cessar situacions discriminatòries.
En aquest sentit, es fa necessari que totes les empreses disposin d’un protocol per a la prevenció i actuació enfront de qualsevol tipus d’assetjament per a prevenir, sensibilitzar i, en el seu cas, atallar amb totes les garanties aquestes formes de violència i discriminació en l’àmbit laboral.
L’incompliment per part de les empreses de disposar i aplicar els referits protocols d’assetjament no sols suposa una infracció administrativa molt greu, que poden ser sancionades per part de la Inspecció de Treball amb multes de fins a 500.000.-Euros, sinó que també pot tenir importants implicacions i conseqüències econòmiques per a l’empresa en aquells casos en què el treballador demandi per acomiadament nul o en reclamació de danys i perjudicis, argumentant l’existència d’un assetjament en l’empresa, perquè si es produís una situació de discriminació en el si de l’empresa i no s’hagués complert amb aquestes obligacions, l’empresa podria ser responsable del mal causat, veient-se obligada a readmetre al treballador acomiadat i a indemnitzar-lo pels danys i perjudicis causats.
Des del nostre despatx oferim als nostres clients la possibilitat de descarregar-se de manera gratuïta els referits protocols d’assetjament, si bé, com indica la normativa legal no n’hi ha prou amb disposar d’aquests, sinó que l’empresa ha d’implementar i aplicar els instruments necessaris per a detectar, prevenir i cessar situacions discriminatòries, constituint canals de denúncia, donant formació als seus treballadors en aquesta matèria, fent reunions de seguiment, etc.
És per això, i amb la finalitat d’ajudar als nostres clients compleixin de manera eficaç la referida normativa disposem d’una servei específic des de la nostra àrea legal perquè tots els nostres clients puguin complir amb l’obligació legal de disposar i aplicar dels referits protocols d’assetjament en matèria laboral, per la qual cosa si desitgen que els tramitem, tant el protocol com la formació i la resta d’instruments necessaris per a complir, ens poden remetre un correu a gremicat@gremicat.es i els remetrem un pressupost a aquest efecte.
Per a ampliar aquesta informació consulti amb Assessoria jurídica