Existeixen una sèrie d'obligacions laborals específiques per a empreses amb una plantilla a partir de cinquanta treballadors.
Existeixen una sèrie d’obligacions laborals específiques per a empreses amb una plantilla a partir de cinquanta treballadors.
Quota de reserva de llocs de treball per a persones amb discapacitat
Totes aquelles empreses que arribin als 50 treballadors tenen l’obligació de tenir contractats, com a mínim, a un 2% de treballadors amb discapacitat (art. 42 del Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre).
Equival a un treballador amb discapacitat per cada cinquanta treballadors.
Totes aquelles empreses que per algun motiu no puguin contractar treballadors amb discapacitat per a cobrir la quota de reserva del 2% hauran d’acreditar-lo. S’acredita amb una oferta d’ocupació que no hagi estat possible cobrir amb treballadors amb discapacitat (per a això han de posar-se en contacte amb una oficina d’ocupació), o bé amb una memòria en la qual exposi els motius pels quals no és possible la contractació de treballadors amb discapacitat. Una vegada el Sepe certifiqui que no que no hi ha treballadors que compleixin amb els requisits del lloc que requereix l’empresa és quan podrà presentar-se la sol·licitud de l’excepcionalitat i de mesures alternatives.
Pla d’igualtat
A partir de març de 2022 de l’entrada en vigor les empreses de més de cinquanta treballadors i fins a cent treballadors estaran obligades a elaborar i aplicar un pla d’igualtat (article 45.2. Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes i haurà d’estar registrats en el REGCON.
Igualment, dins d’aquest pla d’igualtat, estaran obligades, a més del registre, a fer una auditoria salarial que avaluï i valori cada lloc de treball que estarà inclòs en el pla d’igualtat.
després de l’entrada en vigor de la Llei 4/2023, les companyies han hagut de modificar el Pla d’Igualtat per a incloure de manera expressa la no discriminació a les persones pertanyents al col·lectiu LGTBI.
Justificació de les diferències retributives d’un sexe sigui superior a l’altre en almenys un 25%
Totes les empreses de manera obligatòria, amb independència del nombre d’empleats, també hauran de realitzar el “Registre retributiu anual”, que és un registre amb els valors mitjans de salaris, els complements salarials i les percepcions extrasalarials de la seva plantilla, desagregats per sexe i distribuïts per grups professionals, categories professionals o llocs de treball iguals o d’igual valor. Aquest registre tindrà caràcter anual i haurà d’actualitzar-se en cas d’existir canvis substancials en l’empresa.
A més, quan en una empresa d’almenys 50 treballadors, la mitjana de les retribucions d’un sexe sigui superior a l’altre en almenys un 25%, s’haurà d’incloure una justificació d’aquesta diferència.
Canal intern de denúncies delictives
És obligatori el canal de denúncia en empreses de més de 50 treballadors a conseqüència de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció
Representació legal dels treballadors: Comitè d’Empresa
Una vegada aconseguit una plantilla de 50 treballadors, els treballadors podrien constituir un Comitè d’Empresa com a òrgan representatiu dels treballadors. Les empreses no poden negar-los aquest dret, d’aquí ve que ho considerem una de les obligacions de les empreses amb més de 50 treballadors.
En el cas d’empreses de cinquanta o més treballadors, el Comitè estarà format per un mínim de cinc treballadors.
En tot cas, la possibilitat de constituir comitè d’empresa serà a instàncies dels treballadors. Previ a aquesta constitució, serà necessari promoure eleccions en el centre de treball en qüestió.
Comitè de Seguretat i Salut
En el cas que existeixi el comitè d’empresa, l’empresa té l’obligació de constituir un Comitè de Seguretat i Salut.
Es tracta d’un òrgan paritari i col·legiat que s’encarrega de la protecció de la salut dels treballadors en el seu lloc de treball.
Aquest Comitè estarà format per delegats de prevenció i l’empresari i/o els seus representants, en número igual al dels delegats de prevenció. Els delegats de prevenció són aquells representants dels treballadors (del Comitè, en aquest cas) que tenen funcions específiques en matèria de prevenció de riscos laborals.
És important destacar que, si l’empresa incompleix algun d’aquests requisits, pot ser sancionada amb la imposició de sancions amb imports molt elevats, per la qual cosa si no compleixen amb algun d’aquests requisits obligatoris, han de posar-se en contacte amb el seu assessor laboral.
A més d’aquestes obligacions laborals específiques per a empreses a partir de 50 treballadors, totes les empreses que tinguin treballadors tenen, a més del registre retributiu anual, les següents obligacions:
Protocol d’assetjament laboral
Es tracta d’un protocol obligatori per a totes les empreses, segons la Llei d’Igualtat 3/2007, independentment de la seva grandària. No n’hi ha prou amb tenir el document, sinó que ha d’estar convenientment implantat i difós. Les sancions per a empreses que no compleixin amb l’obligació de comptar amb un protocol per a l’assetjament laboral poden anar des dels 7.501 fins als 225.018 euros de multa.
Acords de teletreball
És obligatori establir per escrit l’acord de teletreball per a aquelles companyies que tinguin implantada la modalitat de teletreball.
Per a poder ser considerat com a teletreball, es requereix un percentatge mínim d’un 30% sobre el total de la jornada durant un període de 3 mesos. Per exemple, si el treballador realitza almenys 2 dies de teletreball a la setmana, ja tindria la consideració de treball a distància (Reial decret llei 5/2023).
La normativa exigeix recollir en l’acord de teletreball els següents extrems: tipus de modalitat, durada, ubicació, distribució del temps de treball, mitjans, supervisió, compensació, condicions, riscos de teletreball, protecció de dades i tramitació.
treballadors la posada en marxa de dos comitès que serveixen per a canalitzar la representació legal dels professionals.
Protocol de Desconnexió Digital
Es tracta d’un procediment intern obligatori per a totes les empreses per a garantir el dret a la desconnexió digital i preservar el temps de descans una vegada finalitzada la jornada laboral de la persona treballadora.
Per a ampliar aquesta informació consulti amb Assessoria laboral.
Si t’ha semblat interessant comparteix-ho en xarxes socials, gràcies!