Totes les empreses amb 50 o més empleats estan obligades a tenir un canal de denúncies intern, independentment de l'activitat que desenvolupin o el seu volum de facturació, a partir de l'1 de desembre de 2023.
Totes les empreses amb 50 o més empleats estan obligades a tenir un canal de denúncies intern, independentment de l’activitat que desenvolupin o el seu volum de facturació, a partir de l’1 de desembre de 2023.
D’acord amb la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, també coneguda com a llei del canal de denúncies, les empreses amb 50 o més empleats han de complir amb l’obligació del canal de denúncies.
Què és un canal de denúncies?
Un canal de denúncies intern, o canal d’informació, consisteix en un sistema d’alertes. Aquest avisa a la unitat responsable de compliment normatiu sobre presumptes males pràctiques en la gestió d’una empresa o organització. L’objectiu és identificar aquestes presumptes males pràctiques que puguin suposar un risc per a la corporació i poder així combatre-les. En aquest canal, els denunciants transmeten la informació a través d’un sistema segur que ha d’evitar filtracions que danyin la reputació de l’empresa.
Algunes de les situacions que es podrien denunciar per aquesta via són:
- Possibles conductes i comportaments considerats il·legals amb l’acompliment del treball
- Presumpta gestió lucrativa de recursos de l’empresa
- Situacions de discriminació o abús sexual
- Pràctiques de corrupció, robatoris, fraus, etc.
Quines empreses estan obligades a configurar un canal de denúncies intern, a més de les quals tinguin 50 treballadors?
A més de totes empreses que tinguin menys de 50 treballadors també hauran de tenir un canal de denúncies les empreses de menys treballadors si reuneixen alguna d’aquestes característiques:
- Persones jurídiques del sector privat que entrin en l’àmbit d’aplicació dels actes de la Unió Europea en matèria de serveis, productes i mercats financers, prevenció del blanqueig de capitals o del finançament del terrorisme, seguretat del transport i protecció del medi ambient amb independència del nombre de treballadors amb el qual comptin. Es consideraran incloses en el paràgraf anterior les persones jurídiques que, malgrat no tenir el seu domicili en territori nacional, desenvolupin a Espanya activitats a través de sucursals o agents o mitjançant prestació de serveis sense establiment permanent.
- Les empreses que tinguin un pla de Compliance, independentment del seu nombre de treballadors.
- Els partits polítics, els sindicats, les patronals i les fundacions creades pels uns i els altres, sempre que rebin o gestionin fons públics.
- Les empreses i organismes públics amb més 250 empleats i ens locals que prestin servei a + de 10.000 ciutadans.
En el cas d’un grup d’empreses, conforme a l’article 42 del Codi de Comerç, la societat dominant aprovarà una política general relativa al sistema intern d’informació a què es refereix l’article 7 i la defensa de l’informant. A més, assegurarà l’aplicació dels seus principis en totes les entitats que ho integren, sense perjudici de l’autonomia i independència de cada societat, subgrup o conjunt de societats integrants que, si és el cas, pugui establir el respectiu sistema de govern corporatiu o de governança del grup, i de les modificacions o adaptacions que resultin necessàries per al compliment de la normativa aplicable en cada cas.
Requisits del canal de denúncies
A més de ser eficaç segur i de garantir la transparència en el seu funcionament, tot canal de comunicació ha de complir amb cinc requisits fonamentals:
- Assegurar l’anonimat de l’informant i garantir la confidencialitat de les seves dades.
- Comptar amb una persona responsable de la gestió d’aquest.
- Enviar el justificant de recepció a l’informant (denunciant) en un termini màxim de set dies naturals des de la recepció de la denúncia.
- Respondre a la denúncia en un termini màxim de tres mesos a partir del justificant de recepció o, del venciment del termini de set dies després si es fes la denúncia. Això excepte casos d’especial complexitat que requereixin una ampliació del termini. En aquest cas, podrà estendre’s fins a un màxim d’altres tres mesos addicionals.
- Permetre l’accés extern des de fora de la pròpia xarxa corporativa. No sols els treballadors interns tenen dret a denunciar. El canal ha d’oferir la possibilitat de ser utilitzat per qualsevol contrapart interessada per a l’empresa. La recomanació és ampliar-se aquesta cobertura una vegada que s’han consolidat i verificat l’adequat funcionament dels quatre punts anteriors.
El canal de denúncies deu a més obeir uns terminis i calendaris sobre la base de les possibles informacions o incidències que es comuniquin a través dels canals.
Per a ampliar aquesta informació consulti amb Assessoria jurídica