La norma aclareix que lacomiadament per faltes dassistència al treball era una figura que legitimava lextinció dels contractes de les personesque s absentessin dels seus llocs de treball de forma justificada o no
Sha publicat al BOE del 16 de juliol la llei 1/2020, del 15 de juliol, per la que es deroga lacomiadament objectiu per faltes dassistència al treball
Els informem que procedent del Reial Decret-Llei 4/2020, del 18 de Febrer que és derogat, sha publicat al BOE del 16 de juliol la llei 1/2020, del 15 de juliol, per la que es deroga lacomiadament objectiu per faltes dassistència al treball establert a larticle 52.d) de lEstatut de Treballadors, amb lentrada en vigor des de el 17 de juliol de 2020.
La pròpia norma aclareix que lacomiadament per faltes dassistència al treball era una figura que legitimava lextinció dels contractes de les persones treballadores que s absentessin dels seus llocs de treball, de forma justificada o no, superant determinats percentatges.
Encara que totes les faltes injustificades podrien ser comptabilitzades a efectes daplicar lacomiadament objectiu per faltes dassistència, les justificades computables son limitades, doncs el propi article 52.d) ET relacionava expressament les no admissibles per aplicar aquesta modalitat dacomiadament.
Al llarg dels anys, el precepte havia anat incorporant noves inassistències que no admetien comptabilització a efectes de laplicació de lacomiadament objectiu (suspensió per risc durant embaràs o la lactància, faltes vinculades a la violència de gènere, etc.), el que suposava, a la pràctica, que larticle quedés reduït, de fet, a les faltes dassistència injustificades i a les baixes per contingències comuns de duració inferior a 20 dies.
El tipus també es va veure afectat per altres modificacions normatives, de manera que durant algun temps (de forma prèvia a la reforma laboral de 2012, a la versió anterior al text refós avui vigent) sexigí un cert volum dabsentisme global a lempresa, justificant-se com un criteri dadequació i proporcionalitat. Des de la supressió daquesta circumstància a la cita reformada, lacomiadament per faltes dassistència saplicava únicament a lassolir el percentatge.
Per justificar leliminació daquesta modalitat dacomiadament, la Llei al·ludeix a pronunciaments del Tribunal Constitucional (Sentència 118/2019, del 16 doctubre) i del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (Sentència del 18 de gener de 2018). Aquesta última es va referir a un cas en que les absències del treballador es devien a la seva situació de discapacitat, per el qual lacomiadament es va considerar desproporcionat i constitutiu de discriminació per aquesta raó (sense possible justificació per raons dabsentisme).
La Llei argumenta també raons de discriminació per malaltia de llarga duració i per motius de gènere (Sentencia TJUE del 20 de juny de 2013).
Per ampliar aquesta informació consulti amb Assessoria Laboral.