S’ha publicat el 30 de setembre de 2020 al BOE el Reial decret llei 30/2020, de mesures socials en defensa de l’ocupació amb moltes novetats en matèria de ERTOS.
Novetats en matèria dERTOS vinculats al COVID a partir de l’1 d’octubre de 2020
S’ha publicat el 30 de setembre de 2020 al BOE el Reial decret llei 30/2020, de mesures socials en defensa de l’ocupació amb moltes novetats en matèria de ERTOS vinculats amb la COVID
Es prorroguen automàticament fins al 31 de gener de 2021 tots els ERTOS per força majot (ARt. 1 RDL)
Tots els ERTOS per força major vigents es prorroguen automàticament fins al 31 de gener de 2021.
Nous ERTOS: ERTOS per impediment i limitació del desenvolupament de lactivitat (ARt. 2)
- A) ERTOS PER IMPEDIMENT DE DESENVOLUPAMENT D’ACTIVITAT
Aquesta nova modalitat dERTO es contempla per a les empreses i entitats de qualsevol sector o activitat que vegin impedit el desenvolupament de la seva activitat en algun dels seus centres de treball, a conseqüència de noves restriccions o mesures de contenció sanitària adoptades, a partir de l’1 d’octubre de 2020, per autoritats espanyoles o estrangeres, establint-se que:
– Han de tramitar un nou ERTO sobre la base del que es preveu en l’article 47.3 de l’Estatut dels Treballadors.
– Podran beneficiar-se, respecte de les persones treballadores que tinguin les seves activitats suspeses, en els centres afectats, pels períodes i percentatges de jornada afectats per la suspensió, dels següents percentatges d’exoneració en l’aportació empresarial (art. 273.2 Llei General de la Seguretat Social LGSS i quotes per conceptes de recaptació conjunta) reportada durant el període de tancament i fins al 31 de gener de 2021:
– 100%, quan el 29 de febrer de 2020 l’empresa hagués tingut menys de 50 persones treballadores o assimilades a les mateixes en situació d’alta en la Seguretat Social.
– 90% si a 29 de febrer de 2020 l’empresa hagués tingut 50 o més persones treballadores o assimilades a les mateixes en situació d’alta.
- B) ERTOS PER LIMITACIÓ DEL DESENVOLUPAMENT NORMAL D’ACTIVITAT
Aquests ERTOS, previstos per als supòsits en què les empreses i entitats de qualsevol sector o activitat vegin limitat el desenvolupament normalitzat de la seva activitat a conseqüència de decisions o mesures adoptades per les autoritats espanyoles:
– Han de tramitar-se com a nous ERTOS davant l’autoritat laboral conforme a l’article 47.3 de lET.
– S’apliquen, com els anteriors, per centre de treball
– Podran beneficiar-se, des del 30 de setembre de 2020, dels següents percentatges d’exoneració :
– Empreses menys de 50 persones treballadores o assimilades a les mateixes en situació d’alta en la Seguretat Social a 29 de febrer de 2020:
– 100 % a loctubre;
– 90 % al novembre;
– 85 % al desembre, i
– 80 % al gener ja de 2021.
– Empreses amb 50 o més persones treballadores o assimilades a les mateixes en situació d’alta en la Seguretat Social a 29 de febrer de 2020:
– 90 % a loctubre;
– 80 % al novembre;
– 75 % al desembre, i
– 70 % al gener de 2021.
Es mantenen les condicions dels ERTOS per causes ETOP vigens i sestableixen especialitats per als quals siniciïn des del 30 de setembre de 2020 fins al 31 de gener de 2021 (ARt. 3)
Respecte als ERTOS per causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció (causes ETOP) són dues les situacions contemplades:
– Per als vigents a 30 de setembre de 2020, es mantenen els termes previstos en la comunicació final de l’empresa a l’autoritat laboral i fins a la data de finalització referida en aquesta.
– Per als quals s’iniciïn entre el 30 de setembre de 2020 i el 31 de gener de 2021, s’aplicarà l’article 23 del RDL 8/2020 (amb el procediment abreujat, l’informe potestatiu de la Inspecció de Treball i Seguretat Social ITSS i la prioritat dels sindicats més representatius i representatius del sector enfront de les comissions ad hoc en la constitució de la comissió negociadora) amb especialitats que consisteixen en:
– la possibilitat que s’iniciïn estant vigent un ERTO per força major i
– retrotreure els efectes a la data en la qual finalitza el ERTO per causa de força major quan la causa de causes ETOP s’iniciï després de finalitzat aquell.
– En qualsevol cas, cabrà la pròrroga d’un expedient que finalitzi durant la vigència del present RDL, sempre que s’aconsegueixi acord per a això en el període de consultes, havent de tramitar-se davant l’autoritat laboral receptora de la comunicació final del ERTO que es prorroga.
– Finalment, ha de tenir-se present que només es beneficiaran d’exoneració en la cotització des de l’1 d’octubre de 2020 a 31 de gener de 2021, els ERTOS per causes ETOP vinculats als CNAE i empreses contemplats en la disposició addicional primera (vid. punt 6 d’aquesta «entrada»).
Procediment per a laplocacií de les exempcions en la cotització (Art. 2.3 a 2.7 RDL)
Les exempcions en la cotització s’aplicaran per la TGSS a instàncies de l’empresa, exigint-se prèviament:
– Comunicar la identificació de les persones treballadores i període de la suspensió o reducció de jornada.
– Presentar declaració responsable a través del Sistema RED, respecte de cada codi de compte de cotització i mes de meritació, fent referència a haver obtingut la corresponent resolució de l’autoritat laboral (expressa o per silenci administratiu), a l’existència i manteniment de la vigència del ERTO i al compliment dels requisits establerts per a l’aplicació de les exempcions.
– Ha de tenir-se en compte que, perquè l’exempció resulti d’aplicació, les declaracions responsables s’hauran de presentar abans de sol·licitar-se el càlcul de la liquidació de quotes corresponent al període de meritació de quotes sobre el qual tinguin efectes aquestes declaracions.
– Per als casos en què es produís una renúncia expressa al ERTO, l’RDL contempla l’obligació de les empreses de comunicar-lo a la Tresoreria General de la Seguretat Social TGSS (a través del Sistema RED) i a l’autoritat laboral que hagués dictat la resolució en aquest, assenyalant que deixaran d’aplicar-se les exempcions des de la data d’efectes de la renúncia.
– Per part seva, de cara al control d’aquestes exempcions, s’estableix que:
– Per als casos en què s’hagi reconegut a les persones treballadores la prestació per desocupació pel període de suspensió o reducció de jornada de què es tracti: bastarà la verificació que el Servei Públic d’Ocupació Estatal (SEPE), o en el seu cas, l’Institut Social de la Marina (ISM), procedeix al reconeixement d’aquesta prestació (vid. art. 8.5 RDL).
– Per als supòsits a què no s’hagi reconegut la referida prestació: serà suficient la verificació que la persona treballadora es manté en situació assimilada a la d’alta (vid. art. 10 RDL).
– Finalment, és important destacar que les exempcions en la cotització previstes per a aquests ERTOS per impediment o limitacions d’activitat no tindran efectes per a les persones treballadores, mantenint-se la consideració del període en què s’apliquin com efectivament cotitzat amb caràcter general, sense que resulti d’aplicació el que s’estableix en l’article 20.1 de la LGSS.
Limitacions i prohibicions (Arts. 4-7 RDL)
Es mantenen per als ERTOS de força major prorrogada, ERTOS per ETOP, ERTOS per rebrot del RDL 24/2020 o nous per impediment o limitació de l’activitat, els límits, ja recollits en l’article 5 del RDL 24/2020, en relació amb el repartiment de beneficis i l’exigència de transparència fiscal respecte de les empreses i entitats que tinguin el seu domicili fiscal en països o territoris qualificats com a paradisos fiscals, així com els establerts en relació amb el repartiment de dividends per a empreses i societats acollides a determinades mesures de regulació temporal d’ocupació.
S’apliquen els compromisos de manteniment de l’ocupació regulats en la disposició addicional sisena del RDL 8/2020 i en l’article 6 del RDL 24/2020, en els termes previstos en aquests preceptes i pels terminis recollits en aquests, a les empreses beneficiàries d’exoneracions en ERTOS de força major prorrogats, ERTOS per causes ETOP, ERTOS per rebrot del RDL 24/2020 o nous per impediment o limitació en el desenvolupament de la seva activitat.
Per a les empreses que rebin exoneracions en les quotes a la Seguretat Social conforme al que es preveu en l’RDL que es presenta, se’ls aplica un nou període de 6 mesos de salvaguarda de l’ocupació, el contingut de la qual, requisits i còmput s’efectuarà en els termes establerts en la ja esmentada disposició addicional sisena del RDL 8/2020, tenint en compte que si l’empresa ja estigués prèviament afectada per un compromís de manteniment de l’ocupació, l’inici d’aquest nou es produirà una vegada acabat aquell.
Es manté fins al 31 de gener de 2021 la vigència de les dues mesures de salvaguarda de l’ocupació següents, recollides en l’RDL 9/2020:
– La força major i les causes ETOP en les quals s’emparen els ERTOS derivats del COVID-19 no justifiquen l’extinció del contracte de treball (art. 2 RDL 9/2020).
– La suspensió dels contractes temporals, inclosos els formatius, de relleu i interinitat, per ERTO a causa de força major o a causes ETOP, interromprà el còmput de la seva durada i dels períodes de referència equivalents al període suspès respecte de les persones treballadores afectades (art. 5 RDL 9/2020).
Durant l’aplicació dels ERTOS regulats en l’RDL que ens ocupa, no podran realitzar-se hores extraordinàries, ni establir-se (excepte impossibilitat de desenvolupament de funcions per la plantilla del centre afectat a causa de raons de formació, capacitació o altres objectives i justificades, circumstància de la l’empresari haurà d’informar prèviament la representació legal dels treballadors) noves externalitzacions de l’activitat ni concertar-se noves contractacions, siguin directes o indirectes, sota pena d’incórrer en infracció sancionable per la ITSS.
S’estableix un règim específic dexoneracions en la cotització a la seguretat social per a empreses pertanyents a sectors amd una elevada taxa de cobertura de persones treballadores en ERTO i una reduïda taxa de recuperació dactivitat (Disp. Adic. primera)
Es contempla l’exoneració a determinades empreses de l’abonament de l’aportació empresarial a la cotització a la Seguretat Social i per conceptes de recaptació conjunta, entre l’1 d’octubre de 2020 i el 31 de gener de 2021, en diversos percentatges i condicions que veurem a continuació.
1) Empreses pertanyents a sectors amb una elevada taxa de cobertura i una reduïda taxa de recuperació d’activitat: sense distingir percentatges, inclou a totes aquelles que tinguin ERTOS prorrogats automàticament fins al 31 de gener de 2021, conforme al que s’estableix en l’article 1. Així mateix, les sotmet al requisit que l’activitat de l’empresa es classifiqui en algun dels codis de la Classificació Nacional d’Activitats Econòmiques CNAE-09- que es preveuen en l’annex del RDL.
2) Empreses el negoci de les quals depengui, indirectament i en la seva majoria, de les empreses a les quals ens hem referit en el punt anterior i que, a més, tinguin ERTOS prorrogats automàticament fins al 31 de gener de 2021, conforme a l’article 1.
3) Empreses que formin part de la cadena de valor de les assenyalades en el punt primer i que, a més, tinguin ERTOS prorrogats automàticament fins al 31 de gener de 2021, conforme a l’article 1.
Procedeix la disposició a destriar què entén per empreses integrants de la cadena de valor i quines són les dependents indirectament, assenyalant que seran aquelles la facturació de les quals, durant l’any 2019, s’hagi generat, almenys, en un 50% en operacions realitzades de manera directa amb les incloses en algun dels codis de la CNAE-09, així com aquelles l’activitat real de les quals depengui indirectament de la desenvolupada efectivament per les empreses incloses en aquests codis CNAE-09.
La sol·licitud de declaració d’empresa dependent o integrant de la cadena de valor haurà de ser presentada entre els dies 5 i 19 d’octubre d’acord amb el procediment descrit en la pròpia norma.
4) Empreses que transitin d’un ERTO per força major a un ERTO per causes ETOP incloses en els CNAES seleccionats o integrants de la cadena de valor o dependents indirectament d’aquelles incloses en aquests CNAES.
5) Empreses que tinguin un ERTO per causes ETOP en el qual vinguessin exonerant-se conforme a l’II Acord Social en Defensa de l’Ocupació, contingut en l’RDL 24/2020, i l’activitat del qual es classifiqui en algun dels codis CNAE de l’annex.
Quant a les persones treballadores afectades, respecte de les quals l’empresa podrà beneficiar-se de l’exoneració de les seves quotes, es contempla en l’apartat 4 de la disposició que seran aquelles que:
– reiniciïn la seva activitat a partir de l’1 d’octubre de 2020;
– l’haurien reiniciat des del 13 de maig de 2020 (data d’entrada en vigor del RDL 18/2020) per als casos de força major parcial;
– romanguin en ERTO entre l’1 d’octubre de 2020 i el 31 de gener de 2021.
Percentatges d’exoneració:
– Quan l’empresa hagués tingut menys de 50 persones treballadores o assimilades a les mateixes en situació d’alta en la Seguretat Social a 29 de febrer de 2020: el 85% de l’aportació empresarial reportada en els mesos d’octubre, novembre i desembre de 2020 i al gener de 2021.
– Quan l’empresa hagués tingut 50 o més persones treballadores o assimilades a les mateixes en situació d’alta a 29 de febrer de 2020: el 75% de l’aportació empresarial reportada en els mesos d’octubre, novembre i desembre de 2020 i al gener de 2021.
Es mantenen les condicions dels «ERTOS per rebrot» i sestableixen exempcions aplicables des de l1 doctubre (Disp. Trans. única RDL)
Els «ERTOS per rebrot», basats en la disposició addicional primera.2 del RDL 24/2020, que ja implicaven el tancament del centre de treball, conforme a la disposició transitòria única del RDL:
Es mantenen vigents en els termes previstos en la resolució corresponent, expressa o tàcita, de l’autoritat laboral.
Se’ls aplicaran, des de l’1 d’octubre fins al 31 de gener de 2021, les següents exempcions
– 100%, quan el 29 de febrer de 2020 l’empresa hagués tingut menys de 50 persones treballadores o assimilades a les mateixes en situació d’alta en la Seguretat Social.
– 90% si a 29 de febrer de 2020 l’empresa hagués tingut 50 o més persones treballadores o assimilades a les mateixes en situació d’alta.
Descarga el pdf de los CNAE empresas bonificación SS
Per a ampliar aquesta informació consulti amb Assessoria laboral