Els treballadors poden estar obligats a sotmetre's a revisions mèdiques en l'àmbit laboral, encara que existeixen excepcions i matisos.
De manera periòdica les empreses programen, a través de les entitats mutuals a les quals estan associades o per mitjà dels serveis contractats de prevenció aliens, els habituals reconeixements mèdics dels seus treballadors, dins d’una política generalment acceptada de prevenció de riscos i de protecció de la salut. En aquest sentit, l’Estatut dels Treballadors estableix que, en la relació de treball, elstreballadors tenen dret a la integritat física i a una política adequada i de protecció eficaç en matèria de seguretat i higiene.
Si té empleats i s’ha plantejat si tenen o no obligació els treballadors de la seva
empresa a sotmetre’s als reconeixements mèdics legals, la resposta general a
aquest plantejament és que sí. Els treballadors poden estar obligats a sotmetre’s a
revisions mèdiques en l’àmbit laboral, encara que existeixen excepcions i matisos.
En el context laboral, els reconeixements mèdics juguen un paper fonamental en la
preservació de la salut i la seguretat dels treballadors. Amb el propòsit d’aaclarir les
responsabilitats i drets tant d’ocupadors com d’empleats en aquest àmbit, la
presenti circular cerca oferir una guia detallada sobre l’obligatorietat dels
reconeixements mèdics laborals, basant-nos en la legislació vigent i les millors
pràctiques en l’àmbit de la prevenció de riscos laborals.
Dret a la salut i seguretat en el treball
L’Estatut dels Treballadors i la Llei 31/1995 de Prevenció de Riscos Laborals estableixen que els treballadors tenen dret a la integritat física i a una política de seguretat i higiene adequada. L’article 22 d’aquesta llei específica que l’empresari ha de garantir la vigilància periòdica de l’estat de salut dels treballadors, sempresubjecte al consentiment d’aquests, excepte en uns certs casos específics que es detallaran a continuació.
Quan és obligatori el reconeixement mèdic?
1. Avaluació de condicions de treball: És obligatori quan es requereix avaluar els efectes de les condicions laborals en la salut dels treballadors. Això és aplicable en ambients de treball amb riscos elevats, com a exposició a substàncies tòxiques o nivells de soroll alts.
2. Verificació de l’estat de salut del treballador: Quan la condició física o psicològica del treballador pugui representar un risc per a si mateix, per a altres treballadors, o per a tercers, és imprescindible realitzar reconeixements mèdics.
3. Disposicions legals específiques: Alguns sectors regulats específicament per la llei requereixen exàmens mèdics obligatoris, com aquells que involucren treball amb radiacions ionitzants o substàncies perilloses.
4. Condicions estipulades per conveni: Depenent del conveni col·lectiu aplicable, pot haver-hi estipulacions que exigeixin reconeixements mèdics regulars en uns certs tipus de treballs o indústries.
Atenció. A pesar que la llei defensa la voluntarietat (tal com consagra la Llei de Prevenció de Riscos Laborals, requereix el previ consentiment del treballador) per a realitzar el reconeixement mèdic en virtut al dret a la intimitat (Article 18.1 de la Constitució Espanyola), en determinades situacions existeix l’obligació de realitzar-ho.
Voluntarietat i excepcions
Encara que generalment el reconeixement és voluntari, les excepcions esmentades anteriorment obliguen el treballador a sotmetre’s a avaluacions mèdiques pel bé comú i la seguretat en l’entorn laboral. És fonamental que com a ocupador documenti correctament l’oferiment d’aquests reconeixements i, en cas de negativa per part del treballador, asseguri l’obtenció d’un document signat que acrediti aquesta renúncia.
Periodicitat i execució
Els reconeixements han de ser programats de manera periòdica, idealment anualment, encara que la llei no especifica una freqüència obligatòria. És crucial que aquests siguin realitzats per personal mèdic qualificat i en formes que minimitzin les molèsties per al treballador, respectant sempre la seva intimitat i dignitat.
Quan han de realitzar-se els reconeixements mèdics?
Els reconeixements mèdics en l’empresa poden realitzar-se en els següents
moments:
- Al començament de la relació laboral: quan el treballador s’incorpora al treball o quan se li assignen noves tasques que comporten riscos per a la salut. Fins i tot pot estar contemplat que aquest reconeixement es realitzi prèviament. En algunes empreses el reconeixement mèdic forma part del
procés de selecció. Cal tenir en compte que els candidats encara no són treballadors de l’empresa i poden negar-se a realitzar aquest reconeixement.
A més, en alguns casos pot produir-se una discriminació en els processos de selecció si ens basem en aquest reconeixement a l’hora de seleccionar al treballador – per exemple, rebutjant per a un lloc administratiu a una dona pel fet d’estar embarassada-. - Quan es reprèn un treball: després d’una baixa de llarga durada per motius de salut, l’empresa pot imposar al treballador que es realitzi un reconeixement mèdic per a descobrir si la malaltia pogués repetir-se per
motius laborals. - De manera periòdica: aquest tipus de reconeixement sol fixar-se segons
normes especials, tenint en compte riscos específics del lloc de treball. Per
exemple, aquells treballadors que estan exposats a sorolls alts han de passar un examen mèdic cada 3 o 5 anys, segons l’article 11 del Reial
decret 286/2006, de 10 de març, sobre la protecció de la salut i la seguretat dels treballadors contra els riscos relacionats amb l’exposició al soroll.
Protecció de dades i confidencialitat
La confidencialitat de les dades de salut és primordial. Només el personal mèdic i les autoritats sanitàries tenen accés a la informació detallada de l’estat de salut del treballador. Els ocupadors només rebran informació sobre la capacitat del treballador per a exercir la feina de casa o necessitats d’adaptació en el lloc de treball.
Com a ocupador, és la seva responsabilitat no sols complir amb l’obligació d’oferir els reconeixements mèdics, sinó també d’actuar conforme a les regulacions que protegeixen els drets dels seus empleats. Estar ben informat i seguir les directrius legals i ètiques l’ajudarà a crear un ambient laboral segur i saludable.
Per a ampliar aquesta informació consulti amb Assessoria laboral
Si t’ha semblat interessant comparteix-ho en xarxes socials, gràcies!