Encara que en la seva empresa no es produeixin accidents de treball, o encara que no hi hagi cap empleat que li hagi denunciat, pot ocórrer que la Inspecció dugui a terme campanyes preventives orientades a determinats sectors.
[texto_central]
(per exemple, per reduir la contractació fraudulenta en el sector de l’hostaleria, o per reduir la sinistralitat laboral en plantes de producció).
Recordi que, en cas d’inspecció, la seva empresa haurà de justificar que disposa d’un pla de prevenció de riscos laborals.
Per complir amb les obligacions en matèria de prevenció de riscos laborals, totes les empreses han d’elaborar i conservar un pla de prevenció de riscos laborals. Es tracta d’un document que, a part de les dades genèriques de l’empresa, ha de reflectir el tipus de riscos laborals que existeixen tant en relació amb l’empresa com respecte al lloc de treball de cada empleat.
Una vegada determinats els riscos existents, s’ha de dur a terme una planificació per corregir-los i minimitzar-los. D’aquesta manera, si la seva empresa disposa d’una màquina que fa un soroll superior al permès, el pla de prevenció ha de preveure tal situació, així com proposar solucions al problema (possibilitat de tapar la màquina, utilització d’equips de protecció individual, etc.). Si la seva empresa lliura EPI als treballadors, faci’ls signar un document on consti la data de lliurament, així com una explicació sobre el seu ús (com i per què s’utilitzen).
També haurà de justificar que ha format i informat als seus treballadors sobre els riscos existents en el seu lloc de treball. Per a això, guardi un certificat conforme tots els treballadors han rebut formació suficient i adequada per a l’activitat que duen a terme, tant al moment de la seva contractació com si es produeixen canvis en les seves funcions. Si l’activitat de l’empresa és perillosa (per exemple, construcció), repeteixi la formació i la informació una vegada a l’any.
A més del pla de prevenció (amb l’avaluació de riscos i la planificació de l’activitat preventiva), les empreses estan obligades a controlar l’estat de salut dels treballadors. Això es fa a través de les revisions mèdiques, per determinar si les funcions a realitzar en l’empresa suposen un risc per a la salut dels treballadors. Les revisions mèdiques, en principi, són voluntàries, per la qual cosa si algun empleat de la seva empresa es nega a fer-la-hi, faci-li signar un document on consti la seva renúncia. D’aquesta manera, vostè ja estarà cobert enfront de qualsevol requeriment de la Inspecció en aquesta matèria.
Per ampliar aquesta informació consulti amb Assessoria laboral