Amb data 16/03/2013 ha sortit publicat al BOE el Reial Decret Llei 5/2013 que regula mesures per afavorir la continuïtat de la vida laboral dels treballadors de major edat i promoure lenvelliment actiu. El Capítol II modifica la regulació de la jubilació anticipada i de la jubilació parcial.
Jubilació anticipada
Els canvis que shan produït están relacionats amb: (1) els requisits d’accés i (2) la quantia de la pensió
En el cas daccés a la jubilació anticipada per causa no imputable a la lliure voluntat del treballador:
Es modifica l’edat que ha de tenir-se complerta, que ara ha de ser inferior en 4 anys (com a màxim) a la legal exigida (67 anys o 65 anys quan s’acreditin 38 anys i 6 mesos de cotització )
En coherència amb la normativa laboral, ara: (1) s’especifica que el cessament en el treball ha de produir-se com a conseqüència d’una situació de reestructuració empresarial que impedeixi (abans objectivament) la continuïtat de la relació laboral, (2) s’inclou expressament la referència, al costat de les causes econòmiques, de les tècniques, organitzatives o de producció i s’especifica per als supòsits de força major la seva necessària constatació per l’autoritat laboral, i (3) es consigna l’exigència, per als supòsits d’acomiadament col·lectiu o acomiadament objectiu de l’article 52 c) del ET, d’acreditar (mitjançant document de transferència bancària o equivalent) haver percebut la indemnització corresponent derivada de l’extinció del contracte de treball o haver interposat demanda judicial en reclamació de la mateixa o d’impugnació de la decisió extintiva per poder accedir a la jubilació anticipada.
Es modifiquen els coeficients reductors que, en funció del període de cotització acreditat, resulten aplicables a la pensió per cada trimestre o fracció de trimestre que, en el moment del fet causant, li falti al treballador per complir l’edat legal de jubilació que en cada cas resulti d’aplicació.
Per a la segona modalitat, accés a la jubilació anticipada per voluntat de l’interessat, es modifiquen, igual que en el cas anterior:
– L’edat que ha de tenir-se complerta ara ha de ser inferior en 2 anys (com a màxim) a la legal exigida (67 anys, 65 anys o la que procedeixi conforme a les normes transitòries -art. 161.1 a) i disp. *trans. 20ª *LGSS], quan fins a aquest moment el requisit era tenir 63 compliments.
– El període mínim de cotització efectiva exigit que de 33 pasa a 35 anys.
Els coeficients reductors que, en funció del període de cotització acreditat, resulten aplicables a la pensió per cada trimestre o fracció de trimestre que, en el moment del fet causant, li falti al treballador per complir l’edat legal de jubilació que en cada cas resulti d’aplicació.
Jubilació parcial (contracte a temps parcial i contracte de relleu)
La nova regulació modifica els seus requisits, en particular la reducció de jornada requerida i l’edat que permet l’accés a la mateixa:
– L’edat requerida perquè el treballador a temps complet accedeixi a la jubilació parcial (fins ara 61 anys) serà l’ establerta en una escala incrementant-se any rere any fins a 2027 en funció dels períodes de cotització acreditats en el moment del fet causant
– La reducció de la jornada de treball ha de ser com a mínim del 25 % i com a màxim del 50 % (abans 75%), o del 75 % (abans 85%) per als supòsits en què el treballador rellevista sigui contractat indefinidament i a jornada completa.
Per a aquests últims casos, el contracte de relleu indefinit i a temps complet haurà de mantenir-se almenys en una durada igual al resultat de sumar 2 anys al mateix temps que li falti al treballador substituït per aconseguir l’edat legal de jubilació. En el cas que el contracte s’extingeixi abans d’aconseguir aquesta durada, l’empresari estarà obligat a celebrar un de nou en els mateixos termes de l’ extingit i pel temps restant.
L’ incompliment per part de l’empresari d’aquestes previsions li farà responsable del reintegrament de la pensió que hagi percebut el pensionista a temps parcial.
– S’haurà d’acreditar en la data del fet causant de la jubilació parcial un període de cotització de 33 anys (abans 30), computant-se, exclusivament a aquests efectes, el temps de prestació del servei militar obligatori o de la prestació social substitutòria, amb el límit màxim d’1 any.
– Les previsions d’aplicació gradual de l’obligació que incumbeix a l’empresa i al treballador, durant el període de gaudi de la jubilació parcial, de cotitzar per la base que, si escau, hagués correspost de seguir prestant serveis el treballador a jornada completa, es veuen alterades per al present exercici (disp. *trans. 22ª.2 *LGSS), de manera que la base de cotització en 2013 serà equivalent al 50 % de la qual hagués correspost a jornada completa (abans 30%).
La regulació de la jubilació parcial es connecta directament, com acaba de comprovar-se, amb la del contracte a temps parcial i el contracte de relleu, reformant-se en conseqüència (per l’art. 9 RDL) l’article 12.6 i 7 del *ET de manera que es mantingui una adequada coordinació entre tots dos textos legals. Recordi’s que també l’aplicació d’aquests apartats, l’entrada dels quals en vigor estava fixada per l’1 de gener de 2013, va resultar afectada per la suspensió de 3 mesos decretada pel Reial decret-llei 29/2012 (vinya. quadre comparatiu).
Finalment, no pot deixar d’ esmentar-se una altra important novetat: l’extensió de l’aplicació de la jubilació parcial als socis treballadors o de treball de les cooperatives per a això hauran de:
Estar inclosos en el sistema de la Seguretat Social com assimilats a treballadors per compte d’ altri, en els termes de la disposició addicional 4ª de la *LGSS.
Reduir la seva jornada i drets econòmics en les condicions previstes en l’article 12.6 del *ET, i
Complir els requisits establerts en article 166.2 de la *LGSS. Per a això, la cooperativa haurà de concertar amb un soci de durada determinada o amb un aturat la realització, en qualitat de soci treballador o de soci de treball, de la jornada deixada vacant pel soci que es jubila parcialment, amb les mateixes condicions establertes per a la celebració d’un contracte de relleu (art. 12.7 *ET), i conforme al previst en el citat article 166 de la *LGSS.
Per ampliar aquesta informació consulti Assessoria Laboral
Mas información contactando con Asesoría Gremicat
El presente escrito constituye una mera Nota Informativa, no pudiendo ser tenida en cuenta como base para un consejo jurídico. En consecuencia, cualquier actuación a realizar de acuerdo con la información facilitada deberá someterse al preceptivo análisis por parte de un profesional especialista en la materia, declinando GREMICAT S.L. cualquier responsabilidad por un uso inadecuado de la presente comunicación.