Les mesures en matèria de prestació de desocupació són les següents:
1. Racionalització de la prestació per desocupació a partir del setè mes, fixant la quantia de la prestació en el 50% de la base reguladora. Aquesta mesura no afecta als actuals perceptors sinó només als nous beneficiaris i únicament tindrà efectes a partir del setè mes de cobrament de la prestació.
2. No es veuran afectats els topalls mínims que, per al cas dels perceptors sense fills, serà 497 euros/mes, i perceptors amb fills, 665 euros/mes, de manera que s’estima que quedaran exempts de la mesura, almenys, el 27% dels potencials nous perceptors.
3. Així mateix, es racionalitza el subsidi per a majors de 52 anys, i s’elimina el subsidi especial per a majors de 45 anys, que segueixen tenint garantida la cobertura del subsidi ordinari.
4. S’ajusta el còmput de rendes associades al patrimoni per a l’accés a subsidis.A fi de reforçar el principi d’equitat i reforçar la coherència del sistema, s’incrementa la imputació de rendes derivada del patrimoni, limitant l’accés al subsidi a aquells individus la riquesa dels quals els permet una cobertura suficient de les seves necessitats.
5. Es modifiquen les condicions d’accés a la Renda Activa d’Inserció (RAI),de manera que ara s’exigeix que prèviament s’hagi esgotat la prestació contributiva o el subsidi per desocupació, així com que durant un any no s’hagi rebutjat cap oferta d’ocupació adequada, ni s’hagi negat a participar, excepte causa justificada, en accions de promoció, formació o reconversió professionals.
6. Es modifica la cotització durant la percepció del subsidi, de manera que des del dia primer d’agost de 2012 l’entitat gestora cotitzarà per la contingència de jubilació, tant durant la percepció del subsidi per desocupació per a treballadors majors de 55 anys, com en els casos de perceptors del subsidi per desocupació de treballadors fixos discontinus bé es tracti de majors de 55 anys, ben menors d’aquesta edat (abans menors de 52) prenent com a base de cotització el topall mínim de cotització vigent a cada moment i no com fins ara en què, en els dos primers supòsits, es prenia com a base el 125 per 100 del citat topall mínim.
7. En relació amb el subsidi per a majors de 55 anys i per a les sol·licituds que es presentin a partir del 15 de juliol es concreta el requisit d’edat. L’edat de 55 anys requerida per ser beneficiari del subsidi per desocupació, ha de tenir-se complerta en la data de l’esgotament de la prestació per desocupació o del subsidi per desocupació. Respecte a la durada del subsidi s’estableix que s’estendrà, com a màxim, fins que el treballador aconsegueixi l’edat que li permeti accedir a la pensió contributiva de jubilació, en qualsevol de les seves modalitats.
Novetats en matèria d’ocupació i seguretat social
Les mesures en matèria de prestació d’ocupació i seguretat social són les següents:
1. RECÀRRECS. Els Recàrrecs per ingrés fora de termini de les quotes a la Seguretat Social quan s’haguessin presentat els documents de cotització en termini reglamentari portaran un recàrrec del 20 per 100 del deute. Se suprimeixen els recàrrecs progressius existents fins avui del 3%, 5%, 10% i 20% si s’abonaven les quotes dins del primer mes, segon, tercer o a partir del tercer mes següent al venciment.
2. CONCEPTES COTITZABLES. Es procedeix a donar un tractament homogeni a la normativa de Seguretat Social amb la Llei 35/2006, de l’ Impost sobre la Renda de les Persones Físiques (IRPF), de tal manera que aquells conceptes que són considerats com a renda en la normativa tributària, i com tal tributen a l’efecte de l’ IRPF, siguin inclosos també a la base de cotització
Per tant, queden incloses a la base de cotització les següents percepcions que abans estaven exemptes de cotització, al marge de les quals continuen vigents per l’anterior normativa.
· Les quantitats que s’abonin en concepte de menyscapte de diners i les indemnitzacions per desgast d’útils o eines i adquisició de peces de treball, quan tals despeses siguin efectivament realitzats pel treballador i siguin els normals de tals útils o peces en els termes que reglamentàriament s’estableixi.
· Els productes en espècie concedits voluntàriament per les empreses en els termes que reglamentàriament s’estableixin.
· Les percepcions per matrimoni.
· S’estableix un topall màxim dels conceptes que poden ser objecte d’exclusió de la base de cotització, respecte del conjunt de percepcions salarials que individualment considerades es troben excloses total o parcialment. Aquest topall màxim s’haurà de determinar reglamentàriament per part del Govern.
3. BONIFICACIONS. Queda suprimit el dret de les empreses a l’aplicació de bonificacions per contractació, manteniment de l’ocupació o foment de l auto ocupació, en les quotes a la Seguretat Social i, si escau, quotes de recaptació conjunta, que s’estiguin aplicant a 15 de juliol de 2012, en virtut de qualsevol norma, en vigor o derogada, en què haguessin estat establertes.
Aquesta mesura serà aplicable a les bonificacions en les quotes reportades a partir del mes d’agost de 2012.
Segueixen vigents les següents bonificacions:
– Bonificacions per contracte de treball per temps indefinit de suport als emprenedors per transformació de contractes en pràctiques, de relleu i de substitució en indefinits) i com a mesura de suport a la suspensió de contractes i a la reducció de jornada
– Bonificacions per noves altes de familiars col·laboradors de treballadors autònoms.
– Bonificacions per contractació de discapacitats, víctimes de violència de gènere, víctimes de violència terrorista i de treballadors en situació d’exclusió social.
– Bonificació per contractes d’interinitat per substituir a treballadores víctimes de violència de gènere que hagin suspès el seu contracte de treball o exercitat el seu dret a la mobilitat geogràfica o al canvi de centre de treball.
– Bonificació per a persones amb discapacitat que causin alta inicial en el Règim Especial de la Seguretat Social dels Treballadors per Compte Propi o Autònoms i per les quals s’estableixin com a treballadors per compte propi.
– Bonificacions per als treballadors o socis treballadors o socis de treball de les societats cooperatives, o treballadors per compte propi o autònoms, substituïts durant els períodes de descans per maternitat, adopció, acolliment, paternitat, risc durant l’embaràs o risc durant la lactància natural, mitjançant contractes d’interinitat bonificats, celebrats amb aturats.
– Bonificacions de quotes a la Seguretat Social dels contractes d’interinitat que se celebrin amb persones aturades per substituir a treballadors durant els períodes de descans per maternitat, adopció i acolliment.
4. FOGASA. Es minoren l’ import dels salaris i de les indemnitzacions pendents de pagament que el Fons abonarà als treballadors en cas d’insolvència empresarial o concurs de l’empresari. Les quantitats són les següents:
– Respecte als salaris, es redueix al doble del SMI diari la quantia màxima del salari abonable (fins ara el triple) i el nombre de dies abonables pansa a ser de 120 (ABANS 150 DIES)
– Respecte a les indemnitzacions, es redueix al doble del SMI (ABANS EL TRIPLE) el topall de la indemnització suportada pel Fons.
5. SALARIS DE TRAMITACIÓ. Es modifica el règim de reclamació a l’Estat de l’abonament dels salaris de tramitació en els casos d’acomiadament declarat improcedent per sentència judicial ferma. Els pagarà l’Estat quan la resolució judicial es dicti transcorreguts 90 dies hàbils (abans 60) des del moment en què es va presentar la demanda i pel temps que excedeixi d’aquest termini.
Para ampliar aquesta informació consulta amb Assessoria Laboral
Mas información contactando con Asesoría Gremicat
El presente escrito constituye una mera Nota Informativa, no pudiendo ser tenida en cuenta como base para un consejo jurídico. En consecuencia, cualquier actuación a realizar de acuerdo con la información facilitada deberá someterse al preceptivo análisis por parte de un profesional especialista en la materia, declinando GREMICAT S.L. cualquier responsabilidad por un uso inadecuado de la presente comunicación.