Les novetats més significatives que suposa aquesta nova normativa són les següents:
1. S’adapta un procediment de regulació d’ocupació orientada ara cap a la negociació en un període de consultes, i no cap a una Autorització Administrativa, que era la base del procediment anterior a la Reforma.
2. S’assigna a l’Autoritat Laboral un nou paper de vigilància i control en el període de consultes.
3. Es concreta amb major detalli la informació a subministrar als Representants dels Treballadors a fi de garantir una autèntica negociació.
4. Es regula el pla de Recol·locació externa.
5. I s’estableixen les peculiaritats del procediment d’acomiadament en el Sector Públic.
El present Reial decret dota de seguretat jurídica a l’empresa a l’hora d’escometre un *ERO d’extinció, suspensió o reducció de jornada, ja que concreta la documentació exacta a presentar en cada cas i a més concreta com ha de realitzar-se el període de consultes.
En concret, l’article 4 del Reial decret recull la documentació específica per a la presentació d’un *ERO d’extinció per causes econòmiques; l’article 5 recull la documentació específica pel *ERO d’extinció per causes productives, tècniques i organitzatives. Bàsicament, la qual cosa introdueixen com a nou és precisament el relatiu a la causa econòmica específica de veure reduïts els ingressos durant tres trimestres consecutius, que serà la documentació fiscal i comptable (*IVAS dels citats trimestres).
L’article 18 del Reial decret assenyala la documentació exigida pels ETS de suspensió i reducció de jornada, tant si és per causes econòmiques, com a tècniques, organitzatives o de producció.
Pel que fa al període de consultes, es marquen les reunions mínimes en les diferents negociacions i els intervals mínims i màxims entre reunions.
En l’obertura del període de consultes, es fixarà un calendari que podrà establir el nombre de reunions i els intervals entre reunió i reunió que les parts considerin oportunes.
Així mateix, serà obligatori estendre acta de cada reunió, amb la signatura de tots els assistents.
D’altra banda, es recull la vigilància per part de l’Autoritat Laboral de la correcta realització del període de consultes. Per a això, fins i tot les parts poden posar en coneixement d’aquesta irregularitats a fi de que cridi l’atenció a l’altra part o li realitzi advertiments. També, a petició d’ambdues parts, podrà intervenir al costat de la Inspecció de Treball.
A pesar que les novetats principals del citat reglament es refereixen a la documentació i a la regulació del període de consultes, així mateix, com a qüestió d’especial interès a tenir en compte, s’introdueix com a mesura d’acompanyament social (article 8), una nova mesura possible molt útil: el despengi del conveni col·lectiu. Això pot resultar especialment interessant per negociar les condicions dels treballadors que es queden en l’empresa.
Per ampliar aquesta informació consulteu amb Assessoria Laboral
Mas información contactando con Asesoría Gremicat
El presente escrito constituye una mera Nota Informativa, no pudiendo ser tenida en cuenta como base para un consejo jurídico. En consecuencia, cualquier actuación a realizar de acuerdo con la información facilitada deberá someterse al preceptivo análisis por parte de un profesional especialista en la materia, declinando GREMICAT S.L. cualquier responsabilidad por un uso inadecuado de la presente comunicación.