Els terminis dels quals la seva empresa disposa per a expedir i remetre les seves factures als clients depenen de la mena d’operació realitzada i de si el destinatari és una empresa o un particular.
L’enviament de factures del seu negoci dependrà a qui se li emet. A partir d’això, variaran els terminis d’expedició.
Si emet una factura a algú que no és empresari o professional ha de fer-ho en realitzar l’operació. I no oblidi enviar-la en el moment de la seva expedició. Però en cas d’emetre una factura a un empresari o professional ha de fer-lo abans del dia 16 del mes següent a aquell en què s’hagi produït la meritació de l’Impost corresponent a la citada operació.
Destinataris particulars
Si el receptor de les operacions és un particular, les factures han de ser expedides i remeses en la data de meritació de l’operació. A aquest efecte, l’habitual és que les operacions s’entenguin reportades en la data en què es presti el servei o que es posin els béns a la disposició del client. No obstant això, existeixen excepcions; per exemple:
a) En les operacions de tracte successiu (com a lloguers o serveis continuats en el temps), la meritació es produeix quan resulta exigible cada pagament, i és en aquest moment quan ha d’expedir-se la factura.
b) Quan es produeix un pagament anticipat, també es produeix la meritació i ha d’expedir-se factura pel preu cobrat.
En el cas de les factures recapitulatives, s’han d’expedir, com a màxim, l’últim dia del mes natural en el qual s’hagin efectuat les operacions a les quals faci referència. Recordi que aquest tipus de factures permet agrupar diferents operacions realitzades en diferents dates per a un mateix destinatari, sempre que aquestes operacions s’hagin efectuat en el mateix mes natural.
Destinataris empresaris
Si el destinatari és un empresari o professional, els terminis de les factures normals i de les recapitulatives són els mateixos: han de ser expedides i enviades als clients com a màxim abans del dia 16 del mes següent al de la data de meritació.
En cas de lliuraments intracomunitaris (és a dir, vendes de béns a empresaris establerts en altres països de la UE), les factures han d’expedir-se i remetre’s abans del dia 16 del mes següent a aquell en el qual s’hagi iniciat el transport dels béns amb destinació a l’empresari adquirent.
Quines són les sancions per no emetre les factures o remetre-les als clients fora dels terminis previstos?
La falta d’expedició en els terminis indicats o el retard en l’enviament de les factures pot comportar una sanció proporcional de l’1% de la quantia total de les factures.
D’altra banda, si l’incompliment consisteix en la falta d’expedició, la sanció ascendeix al 2% de l’import de les factures no emeses. En aquests casos, si a Hisenda no li és possible conèixer l’import de les operacions no facturades, la sanció és de 300 euros per cadascuna d’elles.
Per a ampliar aquesta informació consulti amb Assessoria fiscal.