Quan l’empresari adquireix productes per obsequiar als seus clients, sabem que no podem deduir l’IVA suportat de les factures rebudes de compra, per tant aquesta operació, al no poder recuperar l’import de l’IVA, suposa un cost addicional del 10% o 21% segons el tipus impositiu del producte.
[texto_central]
És freqüent que en finalitzar l’any, la societat consultant compri productes que integra en cistelles de Nadal per regalar als treballadors i a determinats clients. I la pregunta que fan els empresaris és si actualment la compra d’aquests productes o cistelles de Nadal segueixen tenint la consideració de despesa deduïble en l’Impost de societats o en el cas d’autònoms, persones físiques, en l’IRPF.
Requisits despeses fiscalment deduïbles
Els requisits que, amb caràcter general, ha de reunir una despesa perquè sigui deduïble fiscalment es concreten en els següents:
- – Comptabilització
- – Justificació
- – Imputació a lexercici
- – No tractar-se duna liberalitat. Estar correlacionats amb els ingressos o atendre a usos i costums
Despeses no deduïbles: Donatius i liberalitats
L’article 15 de la nova Llei 27/2014 de l’Impost de societats, i amb efectes des del 01-01-2015, estableix que no tindran la consideració de despeses fiscalment deduïbles, entre uns altres, els donatius i liberalitats.
Excepcions: No s’entendran compresos entre les liberalitats, i per tant seran deduïbles, les despeses per atencions a clients o proveïdors ni els que conformement als usos i costums s’efectuïn pel que fa al personal de l’empresa ni els realitzats per promocionar, directa o indirectament, la venda de béns i prestació de serveis, ni els que es trobin correlacionats amb els ingressos.
En relació amb els treballadors: sempre que les cistelles formin part dels usos i costums de l’empresa pel que fa al seu personal, tindran la consideració de despesa deduïble a l’efecte de l’Impost de societats. En qualsevol cas, caldrà justificar la despesa i la seva naturalesa, així com la seva adequació als usos i costums. La càrrega de la prova competeix a qui fa valer el seu dret i seran els òrgans de gestió i inspecció tributària als qui correspongui, en l’exercici de les seves funcions, la valoració de les proves aportades.
Retribució en espècie: La condició perquè sigui deduïble és que es tracti d’una despesa que formi part dels usos i costums de l’empresa. Així que ha de tenir en compte que ha de justificar-se la despesa i provar-se aquest costum. Però, en tot cas, el lliurament de la cistella de nadal als empleats ha de tractar-se com una retribució en espècie que ha de quedar reflectida en nòmina i ingressar el pagament a compte d’IRPF. A més, després dels canvis de cotització introduïts en 2014, l’import de la cistella de nadal ha d’incloure’s a la base de cotització.
Conseqüentment, el primer any no s’ha de considerar com a despesa deduïble el lliurament de cistelles de nadal als empleats. La resta d’anys, sempre que es pugui demostrar el costum, sí es poden deduir. Això és extensible a la deducció de la despesa del sopar d’empresa de Nadal.
Què succeix amb l’IVA?
L’IVA d’aquestes cistelles de Nadal no és deduïble atès que la normativa no permet deduir l’IVA d’aliments, begudes i tabac. Això tret que l’empresa es dediqui a fabricar o comercialitzar els productes que inclou en la cistella, ja que en aquest cas sí es permet la deducció.
No obstant això, l’IVA del sopar o menjar d’empresa és deduïble en la mesura que sigui deduïble en l’Impost de Societats, segons l’article 96 U 6º de la Llei d’IVA. Així que ha d’assegurar-se que el restaurant emeti la factura complint amb tots els requisits legals si pretén deduir aquest IVA.
Les despeses que suporta l’empresa per les cistelles de Nadal que regala a determinats clients: poden enquadrar-se entre les excepcions que estableix la Llei, en la mesura en què es tracti de despeses per relacions públiques amb clients seran fiscalment deduïbles sempre que compleixin els restants requisits en termes d’inscripció comptable, meritació, correlació entre ingressos i despeses i justificació documental.
En el cas de la loteria de Nadal lliurat a clients i/o proveïdors és deduïble si pot demostrar la despesa per relacions públiques. Asseguri’s de tenir documentat els lliuraments d’aquesta loteria.
Els regals publicitaris, com són els habituals clauers, calendaris, bolígrafs, agendes etc., són deduïbles per tractar-se de despeses per promocionar les vendes. No obstant això, ha d’acreditar-se que en aquests regals s’inclou el nom i/o logo de l’empresa, així que exigeixi que en la factura o albarà quedi aquest fet reflectit i així pugui demostrar-ho davant qualsevol comprovació que l’Agència Tributària li pugui realitzar.
Atenció: Si la seva empresa sol suportar despeses per relacions públiques amb clients o proveïdors (obsequis, menjars, invitacions a esdeveniments esportius o artístics ), i atès que aquestes despeses estan relacionats amb la seva activitat i pot justificar-los documentalment, són deduïbles en l’Impost de societats.
No obstant això, amb efectes des de l’1 de gener de 2015 les despeses per atencions a clients o proveïdors seran deduïbles amb el límit de l’1 per cent de l’import net de la xifra de negocis del període impositiu.
D’aquesta manera, s’haurà d’analitzar si les despeses per atencions a clients o proveïdors són tals, no integrant-se aquí qualsevol altra despesa a persones que no fossin clients o proveïdors, com per exemple, despeses a socis o familiars dels mateixos.
D’altra banda, òbviament, si les despeses per atencions a clients o proveïdors no arriben a aconseguir el 1% de l’import net de la xifra de negocis, la despesa només aconseguirà a la quantitat que hagués estat comptabilitzada pel concepte d’atencions a clients o proveïdors.
Per tant, les empreses hauran d’ajustar aquesta partida si volen que totes les seves despeses de representació siguin fiscalment deduïbles.
Sense limitació: Aquest límit no s’aplicarà a altres despeses de promoció, que seguiran sent deduïbles com fins ara:
- – Podrà seguir lliurant cistelles de Nadal als seus empleats, d’acord als usos i costums.
- – Seguiran sent deduïbles sense límit les despeses derivades del lliurament gratuït de mostres, o els lliuraments relacionats amb els ingressos (per exemple, els obsequis oferts per aconseguir una visita demostrativa dels productes).
Els regals publicitaris lliurats a clients i proveïdors, a l’efecte d’IVA, han de portar de forma visible i indeleble el nom de l’empresa i es consideren d’escàs valor quan el valor del lliurat a un mateix destinatari en un any natural no supera els 200.
Per ampliar aquesta informació consulta amb Assessoria fiscal